Prefabrykowane Mury Oporowe
Mury oporowe to pionowe, samodzielne elementy konstrukcyjne, których zadaniem jest przenoszenie naporu określonej konstrukcji na podłoże.
Prefabrykowane ściany oporowe są rozwiązaniem pozwalającym w znaczny sposób zmniejszyć koszty prac. Kolejną korzyścią jest oszczędność czasu przy budowie różnego rodzaju budowli (np. przejść, kanałów technicznych, czy stabilizacji skarp i uskoków).
Mury oporowe powszechnie stosuje się w budownictwie drogowym; natomiast obecnie coraz częściej znajdują zastosowanie jako elementy małej architektury (np. przy tworzeniu ogrodów).

Pliki do pobrania
- POZIOM
Utrzymanie paziomu oraz znajdujących się na nim obciążeń
- STATECZNOŚĆ
Zapewnienie stateczności skarp i wykopów
- ZABEZPIECZENIE
Zabezpieczenie stoku przed obsypywaniem lub obsunięciem
- RAMPY
Obrzeża ramp rozładunkowych
- CIEKI WODNE
Zabezpieczenie brzegów cieków wodnych
- BOKSY
Ograniczniki boksów na materiały sypkie
Zastosowanie prefabrykowanych murów oporowych:
Walory estetyczne
Wykonujemy również mury oporowe pod specjalne zamówienie klienta
Nasi fachowcy przygotują projekt a następnie wykonamy zaprojektowane wcześniej mury


Opis techniczny
1. Materiały konstrukcyjne
Do produkcji murów oporowych stosowany jest beton żwirowy C30/37 W8, zbrojony stalą klasy AIIIN.
W murach zabudowywany jest system transportowo-montażowy w postaci haków gwintowanych.
Na życzenie klienta możliwe jest wykonanie zamków lub marek do połączeń murów, zapobiegających ewentualnemu klawiszowaniu ścian.
2. Ogólna charakterystyka murów oporowych
Mury oporowe zaprojektowane są na obciążenie naziomu równe 25,0 kN/m2.
Grubość ścian i płyt fundamentowych murów w zależności od wysokości wynosi 150-250 mm i jest stała na całej wysokości elementu. Szerokość prefabrykatów wynosi 1,00 m.
Otulina zbrojenia ściany i wierzchu płyty fundamentowej wynosi 30 mm, spodu płyty fundamentowej 50 mm.
Wykończenie prefabrykatów – ściana od strony widocznej gładka od formy, od gruntu zacierana.
3. Składowanie i transport prefabrykatów
Elementy prefabrykowane należy składować na utwardzonych placach składowych lub na paletach drewnianych. Transport prefabrykatów odbywa się na stojąco lub leżąco, w zależności od wysokości muru oporowego. Każdorazowo mury oporowe transportowane są na paletach drewnianych.
Do podnoszenia używać żurawi wyposażonych w regulowane zawiesia transportowe gwarantujące równomierne obciążenia wszystkich haków transportowych.
4. Montaż prefabrykowanych ścian oporowych
a) Głębokość posadowienia, przygotowanie podłoża
Zalecana minimalna głębokość posadowienia murów oporowych na gruntach niewysadzinowych wynosi min. 0,50 m. W przypadku gruntów wysadzinowych mury należy posadowić poniżej głębokości przemarzania lub wykonać wymianę gruntu do tej głębokości.
W przypadku niektórych typów ścian możliwe jest posadowienie płytsze niż 0,50 m np. na tymczasowych składowiskach materiałów sypkich, zgodnie z wytycznymi dotyczącymi wbudowania podanymi w dokumentacji rysunkowej.
Mury oporowe należy posadowić na warstwie 20-30 cm piasku grubego zagęszczonego ID=0,7, do warstwy wierzchniej ~10 cm należy dodać cement w proporcji ~1/4.
Mury oporowe zaprojektowano zakładając podłoże gruntowe o odporze jednostkowym nie mniejszym niż 200 kPa, przy jednoczesnym braku wód gruntowy działających na ścianę lub jej podstawę. Projektant stosując prefabrykowany mur oporowy powinien sprawdzić, czy w danych warunkach gruntowych możliwe jest spełnienie warunków stanów granicznych nośności i użytkowania.
b) Zasypanie muru oporowego
Do zasypania muru oporowego od czoła wykorzystać należy piasek średni zagęszczony do min. ID=0,7. Do wypełnienia przestrzeni z tyłu muru (od strony zabezpieczanej skarpy) należy zastosować piasek średni zagęszczony do ID=0,6.
Za murem należy wykonać drenaż i odprowadzenie wody, by nie dopuścić do sytuacji naporu hydrostatycznego. Grunt należy zagęszczać warstwami zgodnie z dokumentacją projektową uwzględniającą technologię zagęszczania. Nie wolno dopuścić do działania urządzania zagęszczającego w bezpośrednim sąsiedztwie muru oporowego.